Pages

Thursday, April 21, 2011

ceritera di kem....

semalm bru balik dri kem...makkk oiii haiiii penat ta terkate....penat tpy kelakar...fun habis tyme too...walaupun smpai2 n then tgk kem nye agak ta menyronokkan...rase nak balik jer....mlm ary prtame ta abis2 ckp agy sehari jer nk balik...hahaha..lawak tol..but kem neyh memeng mmbri kesan at dri aq sndri..mengajar kte btape pntingnye negara kte neyh...berbangga larh mnjdi ank bangsa malaysia neyh...klu bukan krane nenek moyang kte,kte ta kan brade kt negara yg aman neyh....bersyukur larh kte...so tyme dkt kem mcm2 aktiviti yg kte bt...yang paling best kupas klape tnpe mnggunakan aper2...memng mnguji kte....nasib larh ader bdk kmpung klu ta terconggok kte nk mngupasnye...dpt gak aq blaja cm ner nk mngupas tnpe mnggunakn aper2...then mlm bt plak aktiviti laen...aktiviti neyh larh yg btol2 bt aq sedar tntang negara kite...aktiviti neyh lngsung larh kte ta boley becakap....mmg jdy bisu slame dkt sejam...mmg best...at last dpt jgk slesaikn aktiviti too sambil berikrar n bernyanyi...ader keboringan ader gak kegembiraan dkt kem neyh...so aq pown dah slamat balik...rase nyer ckop larh stakat neyh jer g kem...mungkin ta nak pegi lg...hehehehe....

si kenit dgn si kecik sempat bergambar...hehe



hahaha...ank sape yg hilang neyh...
budak neyh budak pelarian..kih3...


neyh ropenyer kasut bersepah dlm
bilik,,,ishhh3


namer pokok neyh pokok kawan..
eheh yuni lukis aq plak sesedap rase nk ltak
nmer pokok neyh...


too larh dehhh...org dgr org berucap 
neyh ta sibuk bergambar...
ishhh3


ececece...comel ta nora dgn ima...
huahahahahaha
perasan jer kn
tpy too larh knyataan..
kuang3....


bergambar sebentar bersama2
rakan..:)


dalam tandas pown jdy lah bergmbar
kannnnn...
huhuhuhu


makan tyme...lpaz makn balik tyme...
huhuu...
aty suke tyme neyh...


hamik gmbar makana pulak...
engat kter jer nk bergmbar...
makanan pown nak larh....
hahhaaha
neyh diaaa gmbar buruk melantak...
kah3....bukan beruk melantak taoo
ehh pown boley jdy gak...beruk2 melantak...
tgk larh too air sirap pnyer larh bnyak...ishhh3


hokeyyy..packing tyme...
mase yg ternanty2...
kuh3...


Friday, April 15, 2011

PeRmaTa & KaCa......



Mereka kata WANITA itu
PERHIASAN dunia
maka jadilah perhiasan yang benar-benar berharga dan berguna
jangan hanya CANTIK diluar tetapi BURUK didalam

Mereka kata wanita itu
ibarat EPAL
maka jadilah epal yang TINGGI KEDUDUKAN nya
BUKAN yang berguguran ditanah
yang MUDAH dimiliki oleh sesiapa

Mereka kata wanita itu PERSISI MAWAR
maka jadilah mawar yang MEKAR MENGHARUMI
bukan yang layu sebelum kembangnya

Mereka kata wanita itu PERSIS MUTIARA di dasar laut dalam
maka jadilah mutiara yang benar-benar BERHARGA
sesungguhnya HANYA yang MAMPU MEMBELI MUTIARA
bisa memilikinya

Mereka kata wanita itu IBARAT PERMATA
maka jadilah permata yang TULEN
BUKAN KACA mudah dilihat di mana-mana
sesungguhnya KERDIPAN PERMATA DAN KACA HAMPIR SAMA
HANAY yang benar-benar BIJAKSANA
yang TIDAK tersalah MEMILIHNYA....

sesungguhnya ko silap memilih...yang ko pilih KACA
BUKAN nya PERMATA...

kElEbiHaN MeNunTut iLmu....










SETIAP manusia dikurniakan oleh Allah akal untuk tujuan membezakannya dengan makhluk lain. Ketika manusia dijadikan, Allah meletakkan amanah besar iaitu menjadikan manusia sebagai khalifah di muka bumi. Pengurniaan amanah ini meletakkan manusia ke kedudukan yang begitu tinggi melebihi makhluk Allah lain.

Oleh itu, kita sewajarnya mensyukuri anugerah diberikan Allah dan seharusnya dipergunakan dengan sebaik-baiknya demi mempertingkatkan kedudukan kita di sisi Allah.

Akal adalah sesuatu yang amat berharga bagi manusia dan tidak dikurniakan kepada haiwan mahupun benda hidup lain. Disebabkan kelebihan akal yang dikurniakan oleh Allah ini, manusia mampu untuk mencipta malah merekacipta pelbagai bentuk teknologi yang memberikan lebih banyak kemudahan dalam kehidupan.

Di dalam memelihara kemurnian dan kesihatan akal, setiap individu harus menyedari bahawa anugerah Allah yang amat berharga itu tidak akan berguna andainya tidak disusuli oleh amalan dan kewajipan yang dipertanggungjawabkan kepadanya.

Sebagai seorang Islam, kita perlu meyakini menjaga dan memelihara akal serta menggunakan untuk mencari nikmat Allah adalah salah satu perkara wajib dan amat dituntut oleh agama. Antara kewajipan yang dituntut dalam memelihara akal ialah menuntut dan menguasai ilmu.

Kewajipan menuntut ilmu sebagai agenda penting umat Islam dijelaskan oleh Rasulullah dalam sabdanya yang bermaksud:

"Mencari ilmu adalah wajib ke atas setiap Muslim dan Muslimah."

Bertitik-tolak daripada inilah, kita berkewajipan untuk terus memelihara akal kita dengan ilmu dan pengetahuan. Sebagai hamba Allah, kita tidak seharusnya berhenti melakukannya selagi masih bernafas dan menyedut udara segar kurniaan Allah..

Dalam memperkatakan soal ilmu, tidak dapat dinafikan bahawa orang berilmu mampu menguasai sesuatu malah manusia lain yang kurang ilmunya atau tidak berilmu. Orang berilmu dalam sesuatu bidang, tidak akan bersusah payah untuk menyelesaikan setiap masalah yang dihadapinya berbanding orang lain yang tidak berilmu.

Sebelum sesuatu langkah diambil, seseorang akan berfikir semasak-masaknya sebelum meneruskan tindakannya. Berbeza dengan orang yang tidak berilmu akan mudah terburu-buru untuk bertindak tanpa menggunakan akal fikirannya. Implikasinya, segala tindakannya itu kemungkinan akan mengundang masalah yang lebih besar.

Allah mewajibkan setiap Muslim supaya terus menuntut ilmu. Sebagai bonusnya, Allah memberikan kedudukan yang tinggi kepada mereka ini. Ia dapat dilihat di kalangan masyarakat hari ini. Mereka yang mempunyai ilmu dan kepakaran dalam sesuatu bidang akan dihormati dan diberikan kemuliaan di tengah masyarakat. Kadangkala, mereka juga turut diberi kepercayaan untuk menjadi jurucakap malah pemimpin dalam sesuatu perkara.

Bagi orang yang beriman, semakin tinggi ilmu diperolehi akan membuatkannya lebih tawaduk atau merendah diri. Ia menunjukkan bahawa seseorang yang berilmu akan semakin taat kepada Tuhannya. Inilah darjat yang dimiliki oleh ilmuwan Islam atau lebih tepat lagi disebut ulama.

Firman Allah bermaksud: “Sesungguhnya orang yang takut (taat) kepada Allah di kalangan hamba-Nya ialah ulama (orang yang berilmu)." (Surah al-Fathir: 28)

Daripada maksud ayat itu, dapat kita fahami bahawa ketaatan manusia kepada sesuatu perkara adalah berasaskan kepada kefahaman dan penghayatannya kepada perkara tersebut. Dan ketaatan serta penghayatan tersebut tidak dapat diperolehi melainkan dia berilmu.

Tidak dapat dinafikan, kedudukan orang berilmu dengan orang jahil sememangnya berbeza terutama dari segi pemikiran dan cara tindakannya. Maka benarlah seperti firman Allah di atas yang menjelaskan bahawa orang yang tahu memanfaatkan akalnya mampu untuk menerima segala bentuk pengajaran dan nasihat.

Sesungguhnya, orang yang berilmu bukan saja dihormati dan dikasihi oleh manusia tetapi juga oleh malaikat bahkan oleh seluruh makhluk di dunia ini. Ia dibuktikan oleh nas dan dalil al-Quran dan Hadis yang begitu banyak memperkatakan kelebihan orang yang berilmu.

Secara umumnya, perlu kita sedari bahawa ilmu yang dimaksudkan bukanlah terhad kepada ilmu yang berkaitan akhirat atau biasa disebut sebagai ilmu agama. Secara sedar atau tidak, semua ilmu yang terdapat hari ini sama ada mencakupi ilmu dunia atau akhirat, kedua-duanya adalah sunnah kepada manusia untuk mempelajari dan menguasainya.

aPabiLa keSaBaRan kU diUji.....





pernah tao ta aper terjady klu kesabaran diuji??
klau ta kner pade org msty org too mngamuk abis kn...
yelarh ader mulut membawa fitnah...memang dan patot pown
org too kner..tpy aq larh kan klau boley nak pijak mulut PEFITNAH neyh
bg HANCUR...dan GERENTY ko mkan pkai STARW...too bernasib baik 
klau dpt mkn pkai STRAW cube pkai tube lagi PARAH hidup ko...
ko tao KENAPE aq ta bt kt ko mcm too sebab ko KAWAN yg aq knal dlu 
drpd org len...dan aq ta kn bt...aq still SAYANG ko mcm aq sayang kawan2 aq yg len...
tpy ATY AQ PANAS sebab ko dah bt KAWAN AQ NEYH NANGIS!!!ko dah bt dye tension...
aper jenis pnyer manusia larh ko...BAJET tao pasal agama...ko tao ker hukum fitnah???
jangan bt citer ikut SEDAP MULUT ko larh weyh....ko nak tao satu kenyataan MULUT KO MCMMMMM MULUT LONGKANG!!! longkang pown aq rase wangi larh...tpy ko??ta tao nak ckp 
aper larh knnn...once ko dah bt cm too larh kn...sampai aq mati aq akn engat mulut ko yg jahat too...aq ta pnah nak bermusuh dgn sape2 tao ta...tpy ko sendri yg cari lobang pergaduhan kn...org yg suke gaduh neyh same jer dgan SETAN...ko same jer dgan SETAN....sendri mau engat larh pompan kite sme2 dah besar...cube tnjuk prangai matang...neyh ta prangai budak2 yg ko bwk dlm usia ko 19 taun neyh kn...sedey tol aq tgk ko neyh larh...aper pown....aq ta kn biarkn kawan aq dlm kesedihan...sakitnyer aty aq biler dgr kwan aq nanges....kenape larh masih ader lg org yg ta sayang mulut....kali neyh aq akan biarkn jer...if ko bt cter BARUAHH ko kirenye ko memg tempah ICU MULUT....

Thursday, April 14, 2011

~eppy tyme~

ary neyh eppy sangat sbab
TA MASUK KELAS
HUAHAHAHAHHAHAHAH
memang dasyat larh kiter neyh...ehhhh pembetulan bru terengat
yang aq,ima n aida ALK ofcoz kner hadir
kursus koperasi...yang lawak nyer
yuni and hana ta masuk kelas..
ayokkkkk cikgu MARAH....
hehehehehe..
ary neyh orang yg samer yang ceramah we all
CIK BURN...kita bakor dye.......
huahhaa...too larh yg asyik student form5 sebot...
memang ta boley bla ary neyh...blaja cm ner care
berjalan larh yang pling penting jdy 
ARKITEK TA BERTAULIAH OR dikenali
ARKITEK TERENDAM...
ATOYAAIIIII...memang lawak tyme 
nak present...koperasi aq KOPERASI 
BAHAGIA BERHAD....memang bahagia sangat bak kate
SHUIB!!
cter plak utk next weekk...aq neyh BAJET larh ta nak gi
kem..alih2 aq gi jgk...jenuh larh memujuk si ima(mondok)..
haha...atlast dye pown FOLLOW gak...
soo...kiter akan enjoy tyme too...jangan sedih2 dah...buang 
smue yg dah blaku...SAKIT macam mner pown kiter msty
hadap smue too...all the best yuni,hana,ima n aida...
sayank korang semua.....


Wednesday, April 13, 2011

ciNta ohhhHHH ciNta







hokeyyy nak cter pasal CINTA
larhhh neyh...
plik dengan HAMBA ALLAH yg digelar sbgai
LELAKI....
bukan ker kalau menyukai someone too 
kner larh bg tao...bkn larh
PEREMPUAN
yang nk bg tao..ohhh come on larhh
BROOO...
too satu hal larhhh...yg satu lg hal
yg bikin aq 
TENSION larh knnn pasal sorang mamat
neyhh...dye neyh memng aq tao suka layan sume
AWEK2 yg ader kt situ tpy hnye sbgai kwn
tpy jgn larh bt AWEK2 yg ko anggp kwn ko too
jatuh hati kt koo...aishhhh
skunk neyh ko dah bt kwan aq ader prasaan 
terhadap ko larhh...
mcm mner neyhh????
how too solve???
aq pown ta tao...
hahahaha...
wahai mamat ko suke ko ckap jer larh
KO TA RUGI POWNNN
dri ko ckp kmudian n then tyme too kwn aq
neyh dah ader pngganti mmg PUTIH MATE ko weyhhh
kwan aq neyh ta larh sebaik mcam kwan 
GEDIKKKK ko toooooo...
kwan aq neyh klu ko dpt
BERTUAH larh idop ko...
n klu ko nak tao larh ramai seyhhh yg minat kwan aq neyh
tpy dlm aty dye hnye ader ko...
perwatakan ko berkemungkinan tlah
mencuit haty dye...
always pray 4 my fren u will be
HER MINE...
sedar larhh cepattt wahai 
MAMAT!!
jgan bt perasaan kwan aq too sbagai
satu PENYIKSAAN!

Tuesday, April 12, 2011

~update blog~huhuh

huaaa dah lamer ta update
 blog aq neyh..
buzy larh katekn...selagi begelar sebagai
pelajar sekolah
selagi too larh kebuzyan melanda diri..
beberapa minggu lpaz aq meraikan
pelajar cemerlang
stpm&spm
congrates too all student who pass in  ur exam....
aq neyh asyik meraikan orang jer
skunk neyh nak study rajin2 supaya biar orang pulak
raikan kecemerlangan aq
baru larh syiokk...soo
aq tinggalkn gambar pelajar cemerlang
untuk tatapan korang...

neyh plajar cemerlang stpm...
bt hal sendri jer...
hahahah


neyh plak pelajar cemerlang spm
terpacar wajah 
kegembiraan bile diraikan oleh kami...


barisan guru yg bertungkus lumus
meraikan pelajar cemerlang
specially cikgu erna n ckgu wan
sebb jdy pngacare majlis...


huaaaa...tyme yg dinanti2 pelajar utk mkn..
sedap nyer dyeorang mnjamu 
selera....
khas utk uolss...:)

lpaz mkn ofcoz larh kner
bt aktiviti kn
bru larh meriah
majlis neyhh...aktiviti neyh larh
paling best n paling kelakar...
pelajar kner pkai costum yg ader dlm beg yg 
tlah dsediakn oleh cgku..soo
tgk larh rupe masing2 stekah pkai costum
yg disediakn...hahaha

student neyh larh yg menang dlm acara
memakai costum..memang klakar larh
budak neyh...dpt hamper agy too
atas kemenangan  dye..

barisan pelajar stpm&spm
amik gmbar bersama-sama
cikgu utk knangan...


kenangan yg ta boley dilupakn...
semoga dpt berjumpa lg....